RECENZIA: Panika (Lauren Oliverová)

Panika, horúca novinka vydavateľstva CooBoo, pochádza z pera úspešnej Lauren Oliver, ktorá ma na konte trilógiu Delírium-Pandemónium-Rekviem. Síce je Panika dejovo z trochu iného súdku, autorka si svojský a čudesný štýl ponechala a opäť prichádza s niečim zaujímavým, čo si rozhodne zaslúži vašu pozornosť.

Panika začala v Carpe, nudnom zapadákove uprostred ničoho. Pravidlá sú celkom jednoduché – hlavne nemať strach. Heather by nikdy predtým nenapadlo, že by sa do Paniky púšťala. Pretože sa nikdy nepovažovala za nebojácnu a ani nebola ten typ dievčaťa, ktoré by na seba pútalo pozornosť. Dodge sa Paniky nikdy nebál. Vpred ho poháňa tajomstvo, vďaka ktorému prechádza každým ďalším kolom s pocitom sebaistoty a je presvedčený, že vyhrá. Heather a Dodgeovi prinesie hra prekvapivé odhalenia...

"Chcela odtiaľ čo najrýchlejšie vypadnúť. Šoférovala potichu. Volant zvierala tak, ako keby hrozilo, že sa jej znenazdania vyšmykne z rúk."

Panika ma zaujala vďaka svojej anotácii, ktorá pôsobila veľmi tajomným dojmom. Keď som sa do knižky začítal, akoby som sa ocitol v rozohranej hre, ktorá plynula na môj vkus až prirýchlo. Rovnako bol písaný aj celý príbeh. Jednu krátku vetu striedala druhá a maličké kapitoly dopomáhali k tomu, aby ste sa útlou knižkou prelistovali čo najrýchlejšie. Ak by som sa ale snažil hľadať podobnosť medzi Delíriom a Panikou, asi by som neuspel. Treba povedať, že sa jedná o úplne niečo iné, na čo sme od Oliverovej boli zvyknutí. Z môjho pohľadu sa jej však viac vydarilo Delírium. Ale o tom potom.

"Opatrne urobila pár váhavých krokov vpred. Vnútri bola biela. Plná snehu. Zhlboka sa nadýchla. Zatvorila oči. Skočila."

Autorka vymyslela Paniku naozaj svedomito. Hra sa začína v lete, kedy maturanti musia svoju účasť potvrdiť zoskokom. Zatiaľ po celý rok študenti prispievajú do banku. No súťažiaci nevedia, čo ich čaká. A práve táto nevedomosť ich postupne vyraďuje z hry a robí ju napätejšou. Príbeh je vyrozprávaný z pohľadu dvoch hlavných hrdinov - Heather a Dodga. Striedanie osôb, ktoré si autorka osvojila už v predošlej sérii, príbehu veľmi pomohlo. Hlavným problémom čitateľov sa ale môže stať potenciál knihy, ktorý od Paniky každý očakáva. Nie všetkým totiž tento príbeh sadne a aj keď pôsobí z obsahovej stránky vynikajúco, mal niekoľko nedostatkov, najmä v druhej polovici príbehu.

Tým prvým problémom môže byť už spomínaný rýchly spád a problém orientovať sa v tom, čo sa vám práve deje pred očami. Síce ma čítanie bavilo, autorka ma neprinútila knižku držať napäto v rukách a neodtrhnúť sa od jej stránok. Na druhej strane ju treba pochváliť, pretože opäť vytvorila niečo nové, zapojila predstavivosť a nenáročných čitateľov jej dielo určite zaujme (rovnako ako úrovňou podobné Kým dopadnem). U mňa však stále víťazí jej Delírium, ktoré zároveň považujem za to najlepšie, čo Oliverová publikovala.

"Necítila absolútne nič. Žiadnu bolesť. Žiadny hnev.
Žiadny strach. Nič. Len znechutenie."

Panika nenadchne, ale zároveň ani nesklame. Je zlatou strednou cestou ak nehľadáte náročný príbeh, no zároveň máte radi fantasy a dystópiu. Je pravda, že som od knihy očakával trochu viac, ale páčila sa mi a rozhodne bola niečím nevšedným.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia. Knižku si môžete kúpiť na tejto adrese