RECENZIA: Sabriel (Garth Nix)

Sabriel, ktorá prvýkrát vyšla v časoch, kedy bola väčšina z nás v plienkach, si so sebou nesie titul modernej fantasy klasiky. Z hodnotení čitateľov jasne vyplýva, že ide o klenot súčasnej literatúry. Sabriel prináša pohľad na fantasy svet, ktorý je stále obľúbený a populárny. Tak teda - vitajte v Starom kráľovstve!

Osemnásťročnú Sabriel uprostred noci navštívi vyslanec, ktorý jej odovzdáva otcove nekromantické zvonce a Abhorsenov meč. Sabriel je totiž dcérou jedného z nekromantov, no nedokáže uveriť tomu, čo sa práve dozvedela - že jej otec je mŕtvy. Práve preto sa vydáva do Starého kráľovstva, v ktorom vládne totálny chaos, bezvládie a po uliciach sa potulujú magické stvorenia. Dokáže však mladá a neskúsená Sabriel zaujať miesto svojho otca? A v neposlednom rade - dokáže napraviť to, čo sa za posledné roky udialo? Jedno je však jasné: čoraz väčšmi sa schyľuje k neľútostnej bitke Života a Smrti.

Vždy som mal radšej jednoduché príbehy, pri ktorých nemusím príliš rozmýšľať. Občas však urobím výnimku - tak, ako aj v prípade Sabriel. Ohlasy čitateľov, ktorí si zamilovali túto fantasy, boli jednoducho príliš silné. A hoci som čítal fantasy knihy, ktoré ma zaujali viac, Sabriel je naozaj veľmi dobre spracovaný a premyslený príbeh. Nenájdete v ňom veľké množstvo postáv a možno vám aj napriek vynikajúcej zápletke nesadne autorov štýl. Navzdory všetkému však treba povedať, že Nixova kniha je neobyčajným dielom.

"Sabriel si uvedomovala, že melie z posledného. Jej telo vysilené
 chladom a únavou bolo na pokraji kolapsu. Nohy si necítila, do
svalov mohla každú chvíľu dostať kŕče a nevedela sa zbaviť
 pocitu, že má pľúca plné vody, a nie vzduchu."

Ako som už spomínal, Sabriel nie je kniha, ktorá sadne každému - síce tucet čitateľov túto sériu zbožňuje, sú aj takí, ktorí Nixovmu jazyku nevedeli prísť na chuť. Predsa len, aj mne trvalo niekoľko desiatok strán, kým som sa s celým príbehom zžil a myslím si, že kniha nepatrí medzi jednoduché čítanie. Na niečo také však budú čitatelia, ktorí sa rozhodnú prečítať si Sabriel, určite pripravení. Taktiež som spomínal menší počet postáv, ktorý však nemal vplyv na môj celkový dojem. Niektoré z nich som si naozaj obľúbil - a určite k nim patrí aj hovoriaci Mačiak, s nikdy sa nekončiacimi vtipnými poznámkami. Keby som mal porovnať prvú polovicu s druhou, určite sa mi viac páčila tá druhá, ktorá bola svižnejšia a viac presýtená akciou

Sabriel považujem za veľmi dobré fantasy čítanie a síce malo zopár múch, určite by si ho mal prečítať každý, kto miluje magické bytosti a fantastické príbehy. Koniec knihy sa mi rátal najväčšmi a práve z toho možno usudzovať, že rovnako dobré bude aj pokračovanie s podnázvom Lirael, ktoré by ku nám malo v slovenčine doraziť v apríli. Je možné, že vás kniha spočiatku nechytí, avšak rozhodne to netreba vzdávať! Tým odvážnym prajem pekné čítanie! :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Knihu si môžete kúpiť na tejto adrese