RECENZIA: Na koho to slovo padne (M. J. Arlidge)

Meno vyšetrovateľky Helen Graceovej je známe azda každému milovníkovi detektívnych príbehov. Po prvýkrát sa objavilo v diele Jeden musí z kola von, ktoré vyšlo v slovenskom preklade minulý rok. Teraz vychádza ďalšia kniha obľúbeného anglického spisovateľa M.J. Arlidgea s názvom Na koho to slovo padne. Čo si o nej myslím ja?

Keď v pochybnej mestskej štvrti nájdu zohavené telo muža stredného veku, vyšetrovateľka Helen Graceová tuší, že to nebude posledná obeť. Prečo však šťastne ženatý muž zavítal uprostred noci do neslávne známej štvrte prostitútok? A čím si zaslúžil, že jeho srdce doručili manželke domov? Médiá začnú hovoriť o návrate Jacka Rozparovača, ktorý však poľuje na mužov, čo vedú dvojaký život. Cez deň vzorní otcovia a manželia, v noci klienti s pochybnými chúťkami. Helen sa nestihne ani spamätať z posledného prípadu a už musí čeliť ďalšej hrozbe, pri ktorej do poslednej chvíle nie je jasné, kto je korisť a kto dravec.

"Na okamih prestala čmárať a vzápätí pokračovala o to rýchlejšie.
Veľmi sa snažila, aby nebolo vidieť, ako ju vzala táto správa.
Všetko do seba zapadalo a hralo jej do karát."

Niektoré knihy vás zaujmú vďaka svojej anotácii, iné vás ohúria svojou obálkou alebo prvými stranami. Ďalšie zas oslovia masy čitateľov vďaka pozitívnym ohlasom. Musím však povedať, že keby som knihu Na koho zo slovo padne zbadal v kníhkupectve, pravdepodobne by som sa pri nej nepristavil. Napohľad vyzerá ako obyčajný detektívny román. Názory čitateľov ale tvrdia úplný opak a ja s ním musím s odstupom času súhlasiť. Autor totiž nenapísal obyčajnú detektívku, ktorá sa zameriava iba na odhalenie a potrestanie páchateľa. M.J. Arlidge dokázal vytvoriť strhujúci a desivý román s prvkami trileru.

"Takto to nemalo byť. Takto nemala zomrieť. Dala do toho všetko. Bojovala o holý život. Lenže na odpor bolo neskoro a onedlho sa svet ponoril do tmy."

Častokrát sa v prípade detektívky stane, že autor nevykreslí zápletku dostatočne reálne alebo nie je oboznámený s policajnými taktikami. To ale nie je prípad druhej časti kriminálnej série, ktorej vyšetrovateľkou je Helen Graceová. Ocenil som najmä to, že ma autor držal až do poslednej chvíle v napätí a prinútil ma rozmýšľať nad motívom páchateľa. Ten bol v tomto prípade, a to kvitujem, naozaj originálny. V príbehu vládla tá správna atmosféra a aj napriek brutalite niektorých scén autor zvolil primeraný slovník. Kniha sa vďaka nemu čítala ľahko a rýchlo, no i tak dokázala vo mne zanechať dojem. Bolo vidieť, že sa Arlidge v danej problematike vyzná a že detektívny román nepíše po prvýkrát. Možno aj preto sú jeho knihy vo svete (a určite aj na Slovensku) také obľúbené.

"Po lícach jej stekali slzy - veľké slzy beznádeje a zlosti. Jej posledná šanca na vykúpenie sa vyparila. Zostávala už iba smrť."

Musím povedať, že román Na koho to slovo padne splnil moje očakávania. Siahnuť by po ňom mali najmä tí, ktorých zaujal prvý príbeh o Helen Graceovej. Román zaujme aj milovníkov desivých a tajomných trilerov, ktorých koniec nedokáže predpovedať ani ten najväčší odborník na podobné príbehy. Ak teda hľadáte čítanie, ktoré vám spríjemní posledné letné dni, spomínané dielo bude vhodnou voľbou. Prajem pekné čítanie! :-)