RECENZIA: Cestovateľ (Alexandra Bracken)

Tematika cestovania časom sa stala v súčasnosti jednou z najpopulárnejších námetov pre fantasy knihy a seriály. Okrem pútavej zápletky totiž dokáže čitateľovi sprostredkovať svedectvo z danej doby, a tým sa stáva cestovanie v čase príťažlivým pre množstvo fanúšikov fantasy príbehov. Kniha Cestovateľ ma pre svoje pozitívne ohlasy zaujala už pred niekoľkými mesiacmi, a preto som si jej vydanie v slovenčine, o ktoré sa postaralo vydavateľstvo Motýľ, nemohol nechať ujsť.

Husľová virtuózka Etta Spencer sa náhle a prekvapivo ocitá v neznámom svete, míle a storočia od svojho domova. Po tom, čo ju cudzie dievča sotí cez priechod v čase, Etta zisťuje, že patrí do známej rodiny, ktorá má dar cestovať časom. Ocitá sa na lodi uprostred mora a netuší, čo ju čaká. Nicholas Carter žije spokojným životom na mori. Keď sa však na jeho lodi objaví mladá cestovateľka, začína sa jeho životom znova prepletať tieň minulosti, ktorej sa doteraz snažil uniknúť. V tom istom čase jeho rodina Ironwoodových pátra po ukradnutom predmete neopísateľnej hodnoty, ktorý dokáže nájsť a priniesť späť jedine Etta. A tak sa odvážna husľová virtuózka a Nicholas vydávajú na nebezpečnú cestu naprieč storočiami a kontinentmi, aby našli a zničili to, čo má moc navždy zmeniť časovú os a pozmeniť životy všetkých ľudí naprieč storočiami.

Už na prvých stranách zisťujeme, že nepôjde o obyčajný príbeh. Autorka úvodné strany a celkovo prvú polovicu knihy zamerala skôr na opisy a vykreslenie jednotlivých súvislostí. Použila svoju fantáziu, ktorá je naozaj bohatá, a vytvorila vlastné pravidlá pre cestovanie v čase. Páčilo sa mi, že ho poňala po svojom, a nekopírovala svojich predchodcov. Síce mi chvíľu trvalo, pokým som sa do celej atmosféry a zápletky dostal, po niekoľkých kapitolách som si už čítanie naplno užíval. Alexandra Bracken má totiž veľmi príjemný štýl, ktorý sa dobre číta. A hoci opisy častokrát spomaľovali spád celého príbehu, kniha bola originálna a pútavá.

"Melódia jej srdca nemala žiadne meno; bola rýchla a ľahká. Plynula
vo vlnách ‒ klesala, keď vydýchol a stúpala, keď sa nadýchol. Bol
to dážď stekajúci po skle, hmla rozpínajúca sa po hladine mora.
Vŕzganie masívnej konštrukcie lode. Tajomstvá, ktoré šepká
vietor, neviditeľný život, ktorý sa pohybuje pod nimi."

Ako skoro v každej knihe pre mladých, aj v Cestovateľovi nájdete štipku romantiky. Autorka vytvorila klasickú romancu medzi Ettou a Nicholasom, ktorej osud nepraje. Síce to hlavným postavám spolu pristalo a vzájomne sa dopĺňali, predsa len mohla Bracken na tomto aspekte knihy popracovať viac ‒ a neskĺznuť do klišé, ako sa jej párkrát podarilo. Na druhej strane, ani jedna z postáv mi výrazne neprekážala. Aj Etta, aj Nicholas mali svoje nedostatky, ktoré sa však podpísali na reálnosti postáv. Etta častokrát vystupovala naivne, no verím, že sa o jej charaktere dozvieme viac v pokračovaní. To vyšlo v Amerike len pred pár dňami.

"Keby existoval priestor, kde by na nich čas
mohol zabudnúť, chcela by ho nájsť."

Knihu Cestovateľ hodnotím ako príjemné oddychové čítanie, v ktorom nájdete originálnu zápletku. Pútavý štýl autorky vás prinúti listovať až do samého konca, aby ste sa dozvedeli, ako sa román skončí. Hoci má kniha zopár nedostatkov, som rád, že som si ju prečítal. Odporúčam ju každému, kto obľubuje fantasy príbehy alebo má chuť na netradičný román, ktorý vám pomôže odpútať sa od každodennej reality a rutiny. Prajem pekné čítanie! :-)

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Motýľ