FOTORECENZIA: Harry Potter a Väzeň z Azkabanu – ilustrovaná edícia (J. K. Rowlingová, Jim Kay)

Už sú to dva roky, odkedy vyšlo prvé ilustrované vydanie Harryho Pottera v slovenčine – a skoro sedemnásť rokov od vydania prekladu úplne prvej časti. Pamätám si svoje nadšenie, keď som prvýkrát videl ilustrácie talentovaného Jima Kaya. Vravel som si, že túto knihu musím mať čo najskôr na svojej poličke. Ani sme sa nenazdali a do kníhkupectiev dorazila už tretia v poradí. Pre útek Siriusa Blacka na každom rohu číhajú dementory a povráva sa, že Black ide tentokrát po Harrym. Ročníkom navyše kolujú chýry a predpovede smrti. Zdá sa, že Harryho čaká väčšie dobrodružstvo než by hocikto predpokladal...

"Nikto však ani slovami, ani ničím iným náladu
Harrymu nezlepšil, pretože všetci vedeli iba
polovicu z toho, čo ho trápi."

Mohlo by sa zdať, že sú tieto ilustrované knihy určené len pre deti. Veď aj doma ma vysmiali, či sa ešte stále cítim ako dieťa, keď si listujem obrázkové knižky. Ilustrované vydanie z dielne Jima Kaya však pôsobí luxusným dojmom a nie je len obyčajnou obrázkovou knihou, ktorá skončí pod rukami detí. Veď nenadarmo za ňu spomínaný autor získal Medailu Kate Greenawayovej. Jednotlivé ilustrácie dokonale dopĺňajú celý príbeh a dodávajú mu celkom iný rozmer. Okrem farebných obrázkov publikácia obsahuje aj viaceré textúry, od jednoduchých až po zložité. Listovanie vo Väzňovi z Azkabanu bolo pre mňa doslova zážitkom. Kniha je tentokrát o niečo bacuľatejšia než jej dve predchodkyne. Počas čítania som viackrát myslel na to, ako to autori vymyslia s ďalšími pokračovaniami a ako vyriešia situáciu s neustále pribúdajúcim rozsahom strán. Tretia časť totiž váži skoro dva kilogramy a pripomína poriadnu bichľu. Ohnivá čaša by mala v ilustrovanej edícii vyjsť v roku 2019.

"... a z konca prútika nevyletel beztvarý obláčik hmly, ale oslepujúce žiarivé strieborné zviera. Obrátil k nemu oči, aby videl, čo to je. Vyzeralo to ako kôň. Potichu cválalo preč po tmavej hladine jazera. Videl, ako na brehu zviera sklonilo hlavu a vrhá sa na hemžiacich sa dementorov... Cválalo v kruhu okolo tmavých postáv a dementori sa vytrácali, rozpŕchli sa, ustupovali do tmy. Odišli."

Ak som spomínal, že bolo pre mňa čítanie tejto knihy zážitkom, určite za to mohla aj vôňa papiera a farieb, ktorá je pre tieto ilustrované vydania špecifická. Svoje o tom vedia tí, ktorí si počas čítania radi ku knihe "pričuchnú" a práve preto tlačenú knihu uprednostnia pred čítačkou. Aj toto je jeden z dôvodov, prečo v ilustrovaných knihách vidím budúcnosť. Nevýhodou tohto vydania môže byť cena, ktorá sa pohybuje okolo troch desiatok eur. Keď však nazriete dovnútra, zistíte, že je adekvátna. Hoci sa všetko presúva na internet, digitálna verzia určite nenahradí pestré ilustrácie. Ak aj o niekoľko rokov zaniknú tlačené knihy, diela podobného charakteru ako je toto z kníhkupectiev určite nevymiznú.

"Dôsledky našich činov sú také zložité a rôznorodé, že predpovedať budúcnosť je naozaj veľmi ťažké."

Ak stále neviete, čo si zaželať pod vianočný stromček, obrázkový Väzeň z Azkabanu môže byť tou správnou voľbou, ktorá vám vyčarí na tvári úsmev a radosť. Moje očakávania Väzeň z Azkabanu splnil a mám pocit, že sú ilustrácie každým vydaním prepracovanejšie. Rovnako aj samotná obálka vo mne vyvolala veľmi príjemný dojem. Dielo je dôkazom toho, že autor svoju prácu robí naozaj naplno a že táto kniha nie je iba románom, ale umeleckým dielom. Na koniec ďakujem vydavateľstvu Ikar za možnosť vám toto ilustrované vydanie priblížiť. :-)

zdroj obrázkov: vlastné fotografie